PLANNING
CREATIES
MEDEWERKERS
PLANNING TUNING PEOPLE 2016 – 2021
De planning van de werkingsjaren 2016 tot en met 2021 met alle creaties, hernemingen en belangrijkste onderzoekperiodes. Open hier de planning in een nieuwe tab van waaruit de pdf kan geprint of gedownload worden planning_TuningPeople.
CREATIES TUNING PEOPLE 2017 – 2021
Alle creaties van Jef Van gestel, Karolien Verlinden en Wannes Deneer in de periode 2017-2021 per werkingsjaar. Open hier de creaties in een nieuwe tab van waaruit de pdf kan geprint of gedownload worden creaties_TuningPeople.
2017
DE LIEGENAAR (8+)
Met de steun van een ontwikkelingsbeurs die Jef kreeg in 2014 deed hij onderzoek naar het uitbouwen van een eigen (theater)universum. Met De Liegenaar bouwt Jef verder op dit onderzoek.
De Liegenaar is een beeldende vertelvoorstelling die gaat over geloven in gelogen verhalen, over dagdromen en nachtwaken, over het belang van verzinnen. Met het motto ’in elke leugen zit een waarheid’ is De Liegenaar een pleidooi om je levenslessen niet alleen maar uit de realiteit te halen. Rond een reeks zelfgeschreven absurde kortverhalen ontstaat een beeldend universum met het podium als een levend schetsboek. Een sjamaan-achtige figuur zuigt het ene verhaal na het andere uit zijn duim. Hij vertelt bezwerend. Als een mantra, als een onaf lied. Verward omdat de feiten niet kloppen, of extatisch als een priester die een boodschap krijgt van God. De verhalen zijn afwisselend filosofisch, vol symboliek, ronduit lachwekkend of eerder idyllisch. Live getekende illustraties worden over het hele speelvlak geprojecteerd. Maskers, (gemotoriseerde) poppen en live muziek maken de verzinsels tastbaar.
Verhaaltjes over oren waar takken uit groeien. Over een echt konijn dat een echte lucifer aansteekt. Over een zak vol met vlinders die een militair te weg wijzen. Over jongens met een voet die kan bijten als ze verliefd worden.
Creatie & spel: Jef Van gestel & Peter Vandemeulebroecke I Tekst, tekeningen & maskers: Jef Van gestel I Muziek: Peter Vandemeulebroecke I Spelcoaching: Wanda Eyckerman I Muzikale coaching: Wannes Deneer I Lichtontwerp en techniek: Sander Salden I Kostuums: Maartje van Bourgogne I Electronica: Olmo Claessens I In samenwerking met Villanella
STADSKLANK
Stadsklank is een project in verschillende fasen. In 2017 en 2018 wordt materiaal verzameld en tentoongesteld als installatie. In 2019 wordt er met het verzamelde materiaal een muzikaal-eclectische voorstelling gemaakt. De voorstelling in 2019 brengt dit geluid- en videomateriaal samen in een compositie met live performers.
Stadsklank is een inventaris van de muzikale cultuur en subculturen in de stad aan de hand van geluidsopnamen, videoregistraties, schetsen, objecten en muziekstukken. Het verzamelde materiaal wordt getoond in een expositie. Je hoort en ziet feesten, concerten en repetities in de binnenruimtes van de stad. Als bezoeker loop je door een geabstraheerde, auditieve versie van de stad en maak je je eigen compositie.
De focus ligt op geluid en vormelijke symbolen. Echte beelden worden gemixt met in scène gezette rituelen en repetities. De verschillende registraties gaan met elkaar in dialoog: een jazz muzikant improviseert bij een opname van zingende schoolkinderen; een drumles begeleid een panfluit speler in verenkostuum; een zingende Krishna wordt begeleid door een Decap orgel.
Concept & uitvoering: Wannes Deneer I Video: Jochem Baelus I Dramaturgie: Dries Douibi I Coproductie: deSingel
SYNCHROON (12+)
In Synchroon wordt de kloof tussen schijn, werkelijkheid en sociale interacties zichtbaar gemaakt. Synchroon herinterpreteert het normale dagelijkse, waarbij duidelijk wordt dat achter kleine nuances vaak heel andere interpretaties schuilgaan. Het wil jongeren bewust maken van dit palet aan mogelijkheden en op een gekke manier oproepen voor verdraagzaamheid.
Het vertrekpunt bij de creatie van Synchroon zijn herkenbare situaties met drie dansers/acteurs en een decor van geluid. De scènes of situaties blijven hetzelfde maar de inwisselbaarheid van de personages kunnen de situatie een nieuwe interpretatie geven. Een simpele blik kan veel betekenen, goedkeuring, achterdocht, angst, desinteresse, dreiging, enz… In het herkenbare van het alledaagse zit een absurde wereld verstopt. Om dit zichtbaar te maken worden filmtechnieken als knippen, plakken, herhalen, terugkeren en stoppen toegepast op kleine bewegingen, handelingen en simpele dialogen. Zo kunnen blikken door herhaling en uitvergroting dans worden en korte dialogen door deze fragmentarisch te verhakkelen beats en sound-scapes.
Concept & choreografie: Karolien Verlinden I Dans: Charlotte Goessaert, Miroslav Kochánek en Wensley Piqué I Geluidsontwerp: Wannes Deneer I Speladvies: Jef Van gestel I Een co-creatie van Tuning People & HETPALEIS
2018
RITA (10+)
Randi De Vlieghe en Jef Van gestel maakten/speelden de voorstelling Voetbal op Hoge Hakken bij de Kopergietery. Bij één van de personages in die voorstelling hadden ze het gevoel dat er meer in zit. Met het personage Rita als vertrekpunt zetten Randi en Jef hun gezamenlijke zoektocht naar de symbiose tussen dans, spel en performance voort.
Rita is een vrouw alleen. Op een dag is ze haar routineuze dagdagelijkse rituelen zo beu dat de balorigheid toeslaat. Ze ontdekt het stoute kind in zichzelf en begint tegen haar eigen routine te rebelleren. Ze belandt in een wilde choreografie waarin ze komaf maakt met de sleur van haar leven. Alledaagse handelingen worden fysiek gesampled tot komische bewegingsfrasen. Het dak gaat er helemaal af wanneer ze beseft dat haar huiskamer op een theaterpodium is gebouwd en ze publiek heeft. Het dansante gevecht met de saaiheid mondt uit in ’De Extreme -maar o zo charmante- Rita Show’. Rita ontpopt zich tot een onvoorspelbare en taboedoorbrekende gastvrouw.
Rita is een pleidooi om verder te kijken dan je neus lang is en open te staan voor het onverwachte. Over jezelf blijven verrassen en levensvreugde.
Creatie & spel: Randi De Vlieghe en Jef Van gestel I Geluidsontwerp: Wannes Deneer I Decorontwerp: Wannes Deneer & Jef Van gestel I Dramaturgie: Dries Douibi I Lichtontwerp & techniek: Sander Salden I Coproducent: Krokusfestival
TUNING THINGS
Tuning Things is een verzamelnaam voor uitgaven van Tuning People: een boek, en CD, een tekening, een DVD, …
De eerste uitgave zal een plaat zijn met muziek van Wannes. Na meer dan 10 jaar Tuning People vinden we de tijd rijp om onze muziek via een ander medium dan theater tot bij een publiek te brengen.
Wannes maakt een plaat waarin zijn geluidsonderzoek van de laatste 15 jaar wordt samengebracht. Voor de opnames wordt een opstelling gemaakt met een selectie uit materiaal en installaties van Tuning People. Tuning Things is een verzameling van field recordings, installaties, samples en gecomponeerde muziekstukken. De plaat zal ook de basis vormen voor een concert.
Concept & uitvoering: Wannes Deneer I Coproducent: Vrijstaat O / De Werf
YOU AND THE NIGHT AND THE MUSIC (16+)
Lukas Smolders, Rosie Sommers en Jef Van gestel gaan op zoek naar de oorsprong van ’dansen’. Als moderne oermensen tasten ze de grenzen van non-verbale communicatie af. Geïnspireerd door alles wat beweegt ontwikkelen ze een fysieke taal die verder gaat dan het gesproken woord. Een taal waarin nuance, emotie en krankzinnigheid niet worden geschuwd. Op een eenzaam dansvloertje wordt er met overgave stuntelig geschuifeld, stormachtig stilgestaan, met veel gevoel voor poëzie ceremonieel overgelopen, gepocht en gefaald.
You and the Night and the Music begint als een gênant dansfeest waar te weinig volk is en uitmond in een prettige je ne sais quoi waar elke impuls waarde krijgt. You and the Night and the Music geeft een verkwikkende kijk op schaamte en schaamteloosheid.
Creatie, spel & dans: Lukas Smolders, Jef Van gestel en Rosie Sommers I Eindregie: Randi De Vlieghe I Lichtontwerp: Sander Salden I Kostuumontwerp: Maartje van Bourgognie I Een co-creatie van Tuning People & Bronks
2019
KAPOT (4+)
Kapot is een bewegingsvoorstelling voor kleuters over onhandigheid. Kleuters hebben vaak nog geen verfijnde motoriek, vallen vaak en iets omstoten gebeurt minstens dagelijks. Per ongeluk leer je voorzichtiger te zijn. Maar leren gaat langzaam. Je bent er je niet altijd van bewust dat er ook gevaar zit in de kleine dingen. Onachtzaamheid en verstrooiing kunnen een reeks van opeenvolgende ongelukjes veroorzaken, deze kunnen uitmonden in een totale ravage.
In Kapot wordt de onhandige motoriek van kleuters vertaald naar volwassen performers: een lamp vervangen aan het plafond door onstabiele voorwerpen op elkaar te stapelen, met je dikke winterjas trachten subtiel door een servieswinkel te manoeuvreren, je evenwicht verliezen op het ijs, van koffie drinken en morsen op het witte tapijt tot de explosie van een broodrooster.
Concept, choreografie & regie: Karolien Verlinden I Performers: ntb I Geluidsontwerp: Wannes Deneer I Decor en objecten: Paul Contryn I Kostuumontwerp: Maartje van Bourgogne I Een co-creatie van Tuning People en De Maan
HET IS EROVER (13+)
Janne Desmet en Jef Van gestel voelen een verbondenheid in speelstijl. Beiden flirten ze met krankzinnigheid en overacting. De drang om erover te gaan is groot. In hun zoektocht naar extremen in spel en vorm komen ze de begrippen goesting en gulzigheid tegen.
In de setting van een schoolkantine, te midden van het puberzweet en de pukkelpus, het schoonheidsideaal, de aandachttrekkerij en de gespeelde schaamte zoeken Janne en Jef de confrontatie op. Samen met keukenregisseur Peter De Bie schotelen ze extreem beeldende en eetbare vraagstukken voor. Hoe vind je balans in een lijf dat op ontploffen of imploderen staat? Hoe ontwikkel je je eigen gedachten onder druk van een groepsgeest? Wie durft kleur te bekennen en het risico te lopen als outcast bestempeld te worden? Hoe bouw je je imago op in je eetgedrag? Wat als ’aanstelleritis’ een ziekte was? Wat als kwantiteit het wint van kwaliteit? Wat als emotie zijn weg op de meest gênante manier naar buiten baant? Wat als emotie verbeeld wordt in spektakel? Met veel ontoerekeningsvatbaarheid op het podium en in de keuken wordt de innerlijke Big-Bang van de puber in kaart gebracht.
Creatie: Janne Desmet, Jef Van gestel & Peter De Bie I Spel: Janne Desmet & Jef Van gestel I Keukenregie: Peter De Bie I Eindregie: Randi De Vlieghe I Een co-creatie van Tuning People en Laika
2020
GODMACHINE
Godmachine is een voorstelling die vertrekt vanuit een onderzoek naar de geschiedenis van de toneelmachinerie. Met machines wordt de functie van rituelen en geloof onderzocht en in beeld gebracht. Waarom geloven mensen? Waarin geloven mensen? Hoe komt het dat geloof een excuus wordt voor geweld of en dekmantel voor misbruik? Wat is de functie van verhalen en mystiek? Van waar komt onze behoefte om de grenzen van de logica en de werkelijkheid te willen overschrijden? Waarom wachten mensen op mirakels? De antwoorden gaan waarschijnlijk over relativering, zoeken naar houvast en troost.
Concept & uitvoering: Wannes Deneer I Spel: Peter Vandemeulebroecke I Dramaturgie: Dries Douibi I Regieadvies: Jef Van gestel
LE BAL (12+)
Dankzij KAAIMAN in de Warande kon Karolien Verlinden kennismaken met de jongeren van Theater STAP, een groep die haar ontzettend heeft geïnspireerd. De manier hoe zij op een podium staan is ongelofelijk mooi: ze vergeten het publiek en kunnen zich verliezen in hele kleine details.
Het idee ontstond om een voorstelling te maken over hoe de generatie van onze ouders elkaar leerde kennen. Een dans zaal met stoelen aan de zijkant. De muzikanten maken zich klaar. De meisjes wachten tot ze ten dans worden gevraagd. De mannen betreden de zaal en het spel van verleiden is begonnen. Blikken vragen om aandacht, subtiele toenaderingen worden genegeerd, jaloezie duikt op. Het publiek maakt deel uit van het feest dat een reis maakt doorheen de geschiedenis van koppeldansen om te eindigen in dansfeest waar iedereen aan deelneemt.
Tijdens onderzoek naar deze voorstelling ontdekte Karolien de film Le Bal (1983) die een grote inspiratiebron zal zijn. In deze film begeleidt een live band het geheel, maar niet door de typische muziekjes te spelen. Bevreemding ontstaat door de nieuwe interpretatie van ritmes in combinatie met een atypische instrumentkeuze. Dit wordt in de voorstelling ook vertaald naar de danspassen. Ze zijn geïnspireerd op charleston, lindyhop, twist, Weense wals, swing, line dansen, quick step, slow fox tot Vlaamse volksdans maar de bewegingen worden geherinterpreteerd en gecombineerd tot een nieuwe dansstijl.
Concept & choreografie: Karolien Verlinden I Spel: acteurs van Theater Stap I Geluidsontwerp: Wannes Deneer I Speladvies: Jef Van gestel I Een co-creatie van Tuning People en Theater Stap
2021
RUÏNES
Wannes Deneer maakt samen met Katharina Smets een audiofilm. Ze gaan op zoek naar leegstaande gebouwen om een film te maken over verval, herinneringen en verlies.
Wannes maakt geluidsvideo’s van de muziek die in de gebouwen aanwezig is. In de video’s zie je de oorsprong van het geluid geregistreerd worden door gevoelige microfoons die in beeld staan. Het proces van de opname wordt getoond. Wannes maakt daarnaast ook zelf elektronische composities die hij afspeelt door een luidspreker die hij met zich meedraagt. Op deze manier tast hij de akoestiek van de gebouwen af. De ruimtes beïnvloeden de klanken. De ‘klankbeelden’ worden gemonteerd tot een klankcompositie. Katharina verzamelt daarbij verhalen over verval in het mensenleven. Zij vertelt en doet interviews. Deze twee elementen worden samengevoegd tot één documentaire.
Concept & uitvoering: Wannes Deneer en Katharina Smets I Video: Jochem Baelus I Dramaturgie: Dries Douibi
OVER-DAAD (12+)
Jongeren weten vaak niet meer waar bepaalde groenten, vlees of melk vandaan komen. De oneindige hoeveelheid aan keuzes in de supermarkt doet ons vergeten wat voedsel eigenlijk is. Over-daad wordt een eigentijds pleidooi tegen ongebreidelde consumptie en de afvalberg die daarmee gepaard gaat. Door een overdreven hoeveelheid aan rommel en mogelijkheden op een podium te zetten, worstelen de jonge performers et de werkelijkheid. De voorstelling probeert door middel van video de schoonheid en mogelijkheden in de hoeveelheid terug te vinden. Kan afval opnieuw een bepaalde esthetiek krijgen?
Concept & choreografie: Karolien Verlinden I Spel: jongeren geselecteerd op basis van audities I Geluidsontwerp: Wannes Deneer I Een co-creatie van Tuning People en fABULEUS
RITUAL RHAPSODY / MELANGE MONDIAL (6+)
Een feestelijke grotezaalvoorstelling over rituelen, gewoonten en religie. Ritual Rapsody / Melange Mondial is een tegenreactie op oorlog en uitsluiting. Een poging om letterlijk en figuurlijk grensoverschrijdend te denken. Verschillende symbolen, gebruiken en traditionele klederdrachten worden samengesmolten in een bonte theaterceremonie die mensen wil verbinden.
Een professionele cast wordt versterkt door dans- en toneelacademiestudenten en mensen uit de stad die een bepaalde traditie beheersen (Chinese draakdanser, Derwisj, Marokkaanse zangeressen,…). Ritual Rapsody / Melange Mondial is een fantasierijke viering met veel liedjes en dans.
Nonnen met indianenstrepen dansen met een Chinese draak, astronauten bellen aan en stellen zich voor als getuige van Hierbova, een reusachtige opblaasbare geest in een fles komt uit de keukenkast, een groepje Masaï met lange jodenkrullen verbroedt met een ezel uit het schooltoneel in een springkasteel.
Concept & regie: Jef Van gestel I Choreografie: Karolien Verlinden I Geluidsontwerp: Wannes Deneer I Dramaturgie: Dries Douibi I Lichtontwerp: Sander Salden I Een co-creatie van Tuning People en HETPaleis (ov)
ONDERZOEKEN
Doorlopend doen de drie kernleden van Tuning People onderzoek dat los kan staan van een eindresultaat.
Wannes ontwikkelt een laboratorium voor klankonderzoeken. Het doel van de onderzoeken is het bestuderen van de theatraliteit van geluid of, anders gesteld, de link tussen geluid en beweging.
Karolien doet onderzoek naar de combinatie a capella klank en dans, naar videochoreografie met zowel lichamen als objecten en de invloed die klassieke partnering op hedendaagse choreografie kan hebben.
Jef breidt zijn vaardigheden in het maken van maskers uit om zo zijn fascinatie beter te leren begrijpen en meer inhoudelijke diepgang te vinden in het werken met transformaties.
MEDEWERKERS TUNING PEOPLE 2017-2021
De tot nog toe gekende medewerkers aan de creaties in de nieuwe werkingsperiode 2017-2021. Open hier het overzicht van de medewerkers in een nieuwe tab van waaruit de pdf kan geprint of gedownload worden: medewerkers_TuningPeople.
Jochem Baelus – video voor creaties van Wannes
Jochem is muzikant en videokunstenaar. Hij studeerde documentaire film en hij maakt – net als Wannes – zijn eigen instrumenten. Achter de camera begrijpt hij dan ook zeer goed de zoektocht van Wannes. Met Jochem hebben we reeds een lange samenwerking, sinds WORM in 2008.
Olmo Claessens – electronica en decorbouw
Het werk van Olmo valt het beste te omschrijven als rekwisiteur. Hij is zeer goed in het snel oplossen van praktische problemen. Hij geeft de voorkeur aan het kleinere vernuftige decorwerk en technische hoogstandjes. Met Olmo werkt Wannes samen sinds het decor van Krabat (een project van Jan Van Dyck in 2008). Olmo werkt zeer zorgvuldig en heeft een grote technische interesse en gevoel voor afwerking. Zijn expertise is wederom onmisbaar gebleken bij de recente creatie van RUIS! (2015). Voor alles wat klein en fijn is en moet kunnen bewegen, piepen, knarsen en ontroeren, rekenen we ook in de toekomst op hem.
Paul Contryn – ontwerp objecten en decor voor Kapot
De familie Contryn heeft er eigenhandig voor gezorgd dat poppenspel en Mechelen in één naam worden vernoemd. Paul is een geboren en getogen figuren-theaterman. Hij verzorgt de scenografie en de telkens weer verrassende poppen en objecten bij de beeldensmederij De Maan. Paul legt voor zichzelf de lat hoog in zijn zoektocht naar materialen, maar ook in het telkens opnieuw uitvinden van objecten in het minimale of het maximale, in het concrete of het abstracte.
Elias De Bruyne – dans & spel in Kapot
Elias studeert momenteel nog aan de AHK Theaterschool waar hij de mime-opleiding volgt. Als lesgever leerde Karolien Verlinden Elias daar kennen en zijn zeer diverse voorstellingen vielen erg in de smaak. Hij is een jonge en energieke speler en beweger waarvan we nog veel verwachten.
Janne Desmet – creatie en spel Het Is Erover
Janne is een geëngageerde actrice. Ze heeft een inhoudelijke kijk op concepten. Jef en Janne delen een fascinatie voor grotesk spel, een hier en nu situatie met de zaal creëren en het opzoeken van krankzinnigheid. Janne creëerde recent de momoloog Hier Waak Ik bij Villanella en speelde onder andere bij Braakland/ZheBilding, Hanneke Paauwe, HETPaleis, Het Huis van Bourgondië, kinderenvandevilla, ‘t Arsenaal, Bronks en Laika.
Randi De Vlieghe – creatie & spel van RITA, eindregie van You and the Night and the Music en Het is Erover
Randi is actief als danser, acteur en maker. Deze combinatie is voor een interdisciplinair gezelschap als Tuning People heel interessant. Het was heel fijn om met Randi te werken als eindregisseur bij de voorstellingen Tape voor Kleuters en DaDaKaKa. Zijn rust en gevoel voor structuur hielpen ons enorm. Ondertussen creëerden en speelden Randi en Jef samen Voetbal op Hoge Hakken bij de Kopergietery. Randi en Jef zetten die samenwerking als spelers verder in RITA. Daarnaast zal de eindregie voor zijn rekening nemen van YNM en Het is Erover.
Dries Douibi – dramaturgie voor o.a. Stadsklank en Rita
Met Dries werken we zeer recent samen. Hij deed de dramaturgie bij RUIS!. Dries is een actieve dramaturg die zich in het repetitieproces durft manifesteren zonder dwingend te zijn. Hij kan zich zeer goed uitdrukken (in vraagvorm) en geeft goede bijkomende informatie en leestips. Het klikt goed.
Wanda Eyckerman – spel- en tekstcoaching bij De Liegenaar
Wanda zegt dat ze telkens zeer geïnspireerd geraakt door ons werk. Een geïnspireerde coach is er twee waard. Wanda speelt, schrijft en maakt voornamelijk voor haar eigen gezelschap kinderenvandevilla (co-producent Leeghoofd). In 2014 was Wanda ook al betrokken bij de creatie van Wijland van Tuning People.
Charlotte Goesaert – dans & spel in Synchroon
Charlotte werkt internationaal als danser, speler enchoreograaf, onder meer bij Keskiespace, het RO-Theater (NL), Meekers (NL), Bodytalk (D), Olga Roriz (PT), en maakte onlangs de opvallende voorstelling Epic fail met Joost Maaskant (aka Maask). Charlotte is creatief en straalt ongelofelijk veel energie uit op de scène. Tuning People werkte in het verleden met haar voor Halve Mens (2012) en zal voor de creatie van Synchroon opnieuw met haar in zee gaan.
Frederik Heuvinck – foley artist voor Synchroon
Frederik is voornamelijk bekend als drummer van o.a. A Brand en Buscemi, maar de laatste jaren ging hij in de leer bij foley artist Elias Vervecken. Voor de creatie van Synchroon waar gewerkt zal worden met typische ‘filmgeluiden’ (dichtslaan van deuren, voetstappen op de trap, een lopende band, etc) zal hij een onmisbare schakel zijn.
Miroslav Kochánek – dans & spel in Synchroon
Miroslav studeerde in 2007 af aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en werkte o.a. Bij De Kopergietery, Drie Ons (NL) en Eddy Becquart. Miro heeft een ontzettende kracht en straalt iets heel puur uit.
Wensley Piqué – dans & spel in Synchroon
Wensley studeert momenteel aan de part time opleiding van de toneelacademie Maastricht. Hij is zijn carrière gestart als danser bij DOX en heeft ervaring zowel als danser als acteur. Wensley zijn spelimpulsen zijn oprecht en grappig tegelijk. Deze troeven maken hem een geweldig performer.
Sander Salden – lichtontwerp en techniek van (bijna) alle voorstellingen
In Sander hebben we een lichtontwerper en technieker gevonden die bij ons past. Hij werkt met veel overgave en maakt helemaal deel uit van het creatieproces. Sander is niet bang om dingen uit te proberen en komt telkens met een helder lichtconcept. Zijn opgebouwde kennis van videoprojectie is ons al meerdere keren van pas gekomen en zal in de toekomst nog vaker benut worden.
Katharina Smets – creatie in Ruïnes
We kennen Katharina oorspronkelijk als reporter bij Klara. Sinds enkele jaren is Katharina zich aan het profileren als onafhankelijke documentaire- en theatermaker. Katharina maakt deel uit van de internationale organisatie In The Dark, bekend van live luisteravonden. In Vlaanderen maakte ze recent Kopfkino, samen met Annelies Van Hullebusch en Wanda Eykerman. We hebben haar gevraagd om Het Klankvakverbond mee te bevolken. Daarnaast gaat Wannes samenwerken met Katharina voor Ruïnes. De persoonlijke, kwetsbare manier waarop Katharina bijvoorbeeld haar documentaire over een dakloze ex-poetsvrouw in Parijs ontwikkelde is een goede toevoeging aan het abstractere geluid- en videowerk van Wannes.
Lukas Smolders – creatie & spel in You and the Night and the Music (YNM)
Lukas is een veelzijdige acteur met heel veel gevoel voor humor, een goede lichaamsbeheersing en het talent om een hele zaal in te pakken. Met zijn lange palmares (RO Theater, Antigone, Abattoir Fermé, HETPaleis, KVS, Het Gevolg, KNS, Toneelhuis, Bronks, Malpertuis, DAStheater,…) is hij de meest ervaren speler waarmee we zullen werken. Lukas neemt zijn grote collectie muziek mee die als materiaal zal dienen voor YNM.
Rosie Sommers – creatie & spel in You and the Night and the Music (YNM)
Rosie kreeg les op de drama-opleiding KASK in Gent van Lukas en Jef. Ze viel meteen op als een unieke en grappige speelster. Rosie is geboeid door performancekunst en bewegingstheater.
Maartje van Bourgognie – kostuumontwerp van (bijna) alle producties
Maartje is sinds 2009 de vaste kostuumontwerpster van Tuning People. Maartje schrijft zich met haar ontwerpen in in de steeds evoluerende beeldtaal van Tuning People. De ene keer sober en dienend ten opzichte van de objecten of het spel die de focus moeten krijgen, de andere keer uitbundig en heel erg bepalend voor het beeld. Maartje heeft een enorm goed gevoel voor kleur, patroon en detail.
Peter Vandemeulebroecke – spel, creatie & muziek van De Liegenaar
Peter is in 2005 afgestudeerd aan de performance-opleiding in Maastricht. Hij speelde reeds in twee voorstellingen van Jef Van gestel (in 2005 en 2007) en hij maakte/speelde samen met Wannes Deneer De Zingende Vergeetput. Peter zit al enkele jaren in het ensemble van het NNT (Groningen, NL) waar hij als acteur en maker actief is. De creaties van Peter sluiten heel erg aan bij die van Tuning People. Ze hebben ook een groot bricolage-gehalte en spelen met abstractie. Nu Peter vanaf 2017 niet meer verbonden is aan het NNT kunnen we eindelijk de droom om nog eens samen te werken verwezenlijken in De Liegenaar. Peter is ongedwongen, enthousiast en vindingrijk.